header

Gradaties en examens

Om je vooruitgang binnen Krav Maga te meten, werken we met gradaties.

De gradaties zijn:

  • Practitioner (1 t/m 5)
  • Graduate (1 t/m 5)
  • Expert (1 t/m 5)

LEVEL PATCHES

Om aan te tonen welke gradatie je hebt, gebruiken we level patches. Deze patches worden op de broek vastgemaakt, vlak boven de linkerknie. De patches hebben verschillende kleuren per gradatie. Zwart/geel (Practitioner), zwart/blauw (Graduate) en rood/geel (Expert). Voor elk niveau dat je haalt, krijg je een nieuwe patch met bijbehorend extra streepje.

Op deze manier valt in een oogopslag te zien welk niveau je trainingspartner heeft.

TRAININGSDUUR

De gemiddelde trainingstijd per niveau ligt rond de 45 uur training. Oftewel: als je twee keer per week traint, duurt het zo'n 5 maanden voordat je klaar bent voor het volgende niveau. Dit is een gemiddelde tijd. Het kan zijn dat jij meer tijd nodig hebt voordat je klaar bent voor het examen. Vanaf P3 zal de trainingstijd tussen de niveau's oplopen.

Image

Om een volgende gradatie te behalen, dien je een examen te doen. Het examen duurt 2-3 uur voor de P-gradaties. Op de examens dien je alle technieken te demonstreren die je tot dan toe hebt geleerd. Dat betekent dat als je voor P3 gaat, je alle technieken van P1, P2 en P3 correct moet kunnen uitvoeren.

  • Lokaal examen (P1, P3, P5) - Dit examen wordt afgenomen bij Krav Maga Hilversum.
  • Centraal examen (P2, P4, G) - Dit examen staat onder leiding van een lid van het Global Instructor Team uit Israël en wordt op een centrale locatie afgenomen. Alle IKMF scholen in Nederland zullen tegelijkertijd worden geëxamineerd.

VOORWAARDEN VOOR DEELNAME

  • Een volledig Krav Maga tenue. Dit bestaat uit een level patch (behalve als je voor P1 gaat), en logo patch op je zwarte Krav Maga broek en een IKMF-shirt (dus géén club shirt).
  • Voldoende participatie. Afhankelijk van het aantal lessen dat je hebt gevolgd, en dus je ervaring met Krav Maga, kun je deelnemen aan een volgende leveltest/ examen.
  • Inschrijving bij je instructeur. Je instructeur moet instemmen met je deelname aan het examen. 
  • Contributiebijdrage aan de IKMF - zie IKMF Nederland voor meer informatie.
  • Paspoort van de IKMF (vanaf P1). Ter registratie van je examenresultaat. Deze dient up-to-date te zijn. Zonder dit paspoort kun je niet meedoen aan het examen.

BESCHERMING

Zorg ervoor dat je met voldoende bescherming op je examen verschijnt. Je zult dezelfde beschermingsmiddelen nodig hebben als bij de reguliere training.

  • P1: Toque en bitje
  • P2: Toque, bitje, scheenbeschermers
  • P3: Toque, bitje, scheenbeschermers, handschoenen
  • P4: Toque, bitje, scheenbeschermers, handschoenen
  • P5: Toque, bitje, scheenbeschermers, handschoenen, hoofdkap, borstpantser

ANDERE BENODIGDHEDEN

  • Handdoek
  • Water (heel veel water!)
  • Eten voor na het examen
Image

VOEDING

Voor het examen:

  • Drink geen sportdrankjes voor de training. De suiker is slecht voor je en zorgt ervoor dat je midden in het examen geen energie meer hebt.
  • Drink veel water. Eventueel aangevuld met ORS (ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water, welke je kunt verkrijgen bij de drogist)
  • Koffie mag, maar zorg dat je voor elke kop koffie 3 koppen water drinkt. Koffie droogt je namelijk uit.
  • Eet lichte koolhydraten met eiwitten zoals ei met groenten.
  • Eet geen brood of vruchtensap, dit verteert langzaam waardoor je tijdens het examen last krijgt van je maag of energie te kort komt.
  • Kwark is ook een optie (geen yoghurt!) met een handjevol noten. (Cashew, walnoot).
  • Stop minstens een uur voor het examen met eten. Anders krijg je tijdens het examen last van je maag.

Tijdens het examen:

  • Drink alleen water! Geen sportdrankjes, geen energiedrankjes en geen suiker! Op korte termijn geeft het energie, maar na 10 minuten zorgt suiker voor vermoeidheid. Geen eten.

Na het examen:

  • Je mag eten waar je zin in hebt.
    Iets met koolhydraten en/of bijvoorbeeld een eiwitten shake met dextrose. Een kop koffie is ook goed, het helpt de glucose-opname in je bloed. Drink ook weer voldoende water zodat je niet met enorme spierpijn wakker wordt.

MENTALE VOORBEREIDING

  • Wees explosief in de eerste 10 minuten.
  • Doe altijd je best!
  • Ken je technieken.
  • Weet wat je aan het doen bent.
  • Ken de namen van alle technieken, stoten en trappen.
  • Geef een snelle en instinctieve reactie
  • Blijf altijd doorgaan! Nooit bevriezen!
  • Scan en run! Doe dit na elke techniek.
  • Raak niet gefrustreerd.
  • Wees respectvol tegen je examen partner.
  • Geef niet op!
  • Laat niet zien dat je moe bent!
  • Voer je technieken correct uit, ook al ben je moe of gestresst.
  • Safety in training - dus ook safety tijdens het examen.
  • Houd je rust in de stress drills.